Statut
Statut
[tekst jednolity uwzględniający zmiany przyjęte na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa w dniu 10 grudnia 2018 r.]
Rozdziały
Rozdział I – Postanowienia ogólne
Rozdział II – Cele i sposoby działania
Rozdział III – Członkowie, ich prawa i obowiązki
Rozdział IV – Władze Towarzystwa
Rozdział V – Sekcje, komitety naukowe, komisje, grupy robocze i delegatury
Rozdział VI –Majątek i fundusze Towarzystwa
Rozdział VII – Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
Rozdział I – Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Towarzystwo Orzecznictwa Lekarskiego” w skrócie P.T.O.L. a w dalszej części Statutu zwane jest „Towarzystwem”.
§2
Nazwa Towarzystwa jest prawnie zastrzeżona.
§3
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, a siedzibą władz Towarzystwa jest miasto stołeczne Warszawa.
§4
Towarzystwo jest dobrowolnym, samorządnym zrzeszeniem, które działa na podstawie przepisów ustawy – Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989 r. nr 20, poz. 104 z późn. zm.) oraz niniejszego Statutu.
§5
- Do prowadzenia działalności mogą być powoływane przez Zarząd sekcje tematyczne, komitety naukowe, komisje, grupy robocze oraz delegatury.
- Prezydium Zarządu Towarzystwa może powołać biuro.
§6
Towarzystwo może być członkiem organizacji krajowych i zagranicznych o tym samym lub podobnym profilu działania.
§7
- Towarzystwo opiera swoją działalność na pracy społecznej ogółu członków.
- Do prowadzenia swych spraw Towarzystwo może zatrudniać pracowników, a także zlecać wykonywanie określonych zadań podmiotom zewnętrznym.
§8
Towarzystwo ma prawo używania pieczęci i odznak według wzorów ustalonych przez Zarząd (na zasadach określonych w przepisach szczegółowych).
Rozdział II – Cele i sposoby działania
§9 [[1]]
Cele Towarzystwa:
- Rozwój orzecznictwa lekarskiego.
- Propagowanie wiedzy z zakresu orzecznictwa lekarskiego oraz nauk pokrewnych.
- Propagowanie kompleksowej rehabilitacji w celu zmniejszenia liczby osób niepełnosprawnych.
- Działania prowadzące do rozwoju orzecznictwa lekarskiego jako jednej ze specjalizacji medycznych.
- Usprawnianie funkcjonowania orzecznictwa lekarskiego.
- Formułowanie i prezentowanie stanowisk i opinii w zakresie orzecznictwa lekarskiego wobec instytucji i środowisk decyzyjnych.
- Współudział w kształceniu lekarzy w zakresie orzecznictwa lekarskiego.
- Utrzymanie wysokiego poziomu etycznego członków Towarzystwa i podniesienie prestiżu orzecznictwa lekarskiego.
§10
Sposoby działania Towarzystwa:
- Organizowanie kongresów, zjazdów, konferencji i innych spotkań naukowych.
- Organizacja i uczestniczenie w różnych formach kształcenia, specjalizacji i doskonalenia fachowych pracowników biorących udział w procesie orzekania lekarskiego.
- Prowadzenie działalności wydawniczej we własnym zakresie lub też zlecając ich wykonanie wyspecjalizowanym podmiotom.
- Sporządzanie opracowań, opinii, ekspertyz, badań i analiz w zakresie zasad orzecznictwa lekarskiego z własnej inicjatywy lub na zlecenie.
- Współdziałanie z właściwymi instytucjami, komitetami i towarzystwami naukowymi oraz stowarzyszeniami krajowymi i zagranicznymi, organizacjami politycznymi i zawodowymi w dziedzinach objętych działalnością Towarzystwa.
- Udzielanie pomocy członkom Towarzystwa w działalności naukowej z zakresu orzecznictwa lekarskiego oraz nauk pokrewnych, a także w sprawach związanych z wykonywaniem przez nich profesji lekarza orzecznika.
- Podejmowanie wszelkich innych przedsięwzięć odpowiadających celom Towarzystwa.
Rozdział III – Członkowie, ich prawa i obowiązki
§11
- Członkami Towarzystwa mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej.
- Osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej może być jedynie członkiem wspierającym Towarzystwo.
§12
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
- zwyczajnych;
- honorowych;
- wspierających;
- korespondentów.
§13
- Członkami zwyczajnymi Towarzystwa mogą być lekarze i lekarze dentyści posiadający tytuł specjalisty zainteresowani orzecznictwem lekarskim.
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może zostać także osoba z wyższym wykształceniem, której specjalność lub zakres pracy zawodowej w ciągu co najmniej 3 ostatnich lat przed wstąpieniem do Towarzystwa był ściśle związany z orzecznictwem lekarskim. W tym przypadku członka na pisemny wniosek kandydata przyjmuje do Towarzystwa Prezydium Zarządu, przy poparciu co najmniej 3 członków zwyczajnych.
- Organ statutowy Towarzystwa może zaprosić na posiedzenie członka Towarzystwa w celu wyrażenia opinii na temat będący przedmiotem posiedzenia.
§14
Członek zwyczajny Towarzystwa ma prawo do:
- Czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa zgodnie z postanowieniami niniejszego Statutu.
- Udziału w kongresach, konferencjach, kursach, oraz innych spotkaniach organizowanych przez Towarzystwo.
- Uczestniczenia w zgromadzeniach i zebraniach Towarzystwa.
- Współudziału w pracach Towarzystwa.
- Otrzymywania wydawnictw Towarzystwa na zasadach ustalonych przez Zarząd.
- Noszenia odznaki Towarzystwa.
§15
Członek zwyczajny jest zobowiązany do:
- Przestrzegania postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa.
- Aktywnego udziału w realizacji celów statutowych Towarzystwa.
- Regularnego opłacania składek członkowskich i innych świadczeń w wysokości ustalonej przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
§16
- Członkowie zwyczajni są przyjmowani w skład Towarzystwa uchwałą Prezydium Zarządu, na podstawie pisemnej lub elektronicznej deklaracji złożonej przez kandydata, której wzór ustala Zarząd Towarzystwa.
- Członkami zwyczajnymi Towarzystwa są uczestnicy Zjazdu Założycielskiego, którzy podpisali deklaracje członkowskie oraz członkowie założyciele Towarzystwa.
§17
Członkostwo zwyczajne ustaje na skutek:
- Śmierci członka Towarzystwa.
- Skreślenia członka z listy członków Towarzystwa uchwałą Prezydium Zarządu wydaną wskutek jego pisemnej prośby o skreślenie z listy członków Towarzystwa.
- Skreślenia członka z listy członków Towarzystwa uchwałą Prezydium Zarządu w przypadku:
- nieprzestrzegania postanowień Statutu Towarzystwa;
- nieprzestrzegania przez członka Towarzystwa zasad etyki lekarskiej, a w przypadku członków Towarzystwa nie będących lekarzami nieprzestrzegania zasad etyki;
- ukarania członka Towarzystwa prawomocnym wyrokiem Sądu Lekarskiego, zawieszeniem lub pozbawieniem prawa wykonywania zawodu;
- ukarania członka Towarzystwa prawomocnym wyrokiem Sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej.
- Skreślony członek Towarzystwa ma prawo odwołać się do najbliższego Walnego Zgromadzenia Towarzystwa w terminie 30 dni od daty wysłania uchwały Prezydium Zarządu na wskazany adres poczty elektronicznej w przedmiocie skreślenia z listy członków Towarzystwa albo na adres pocztowy, o ile w deklaracji członkowskiej nie został wskazany adres poczty elektronicznej.
- Zaleganie w płaceniu składek przez Członka zwyczajnego Towarzystwa przez okres trwający ponad 6 miesięcy skutkuje utratą praw członkowskich.
§18
- Członkiem honorowym Towarzystwa może zostać osoba szczególnie zasłużona dla rozwoju orzecznictwa lekarskiego lub Towarzystwa.
- Członkostwo honorowe nadaje Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Prezydium Zarządu.
- Członkostwa honorowego pozbawia Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Prezydium Zarządu.
- Członkom honorowym przysługują wszelkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz obowiązku, o którym mowa w § 15 ust 3.
- Członkowie honorowi mają wolny wstęp na wszystkie organizowane przez Towarzystwo formy działalności.
- Członkostwo honorowe ustaje w przypadkach, o których mowa w § 17 z zastrzeżeniem § 17 ust. 5 Statutu Towarzystwa.
§19
- Członkiem wspierającym Towarzystwo może być każda osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej, która uznając cele Towarzystwa zadeklaruje i podejmie materialne wsparcie finansowe na rzecz Towarzystwa. Osoby prawne lub jednostki organizacyjni nie posiadające osobowości prawnej reprezentowane są w Towarzystwie przez swój organ statutowy uprawniony do reprezentacji lub też przez osobę przez ten organ wyznaczoną i należycie umocowaną.
- Członkowie wspierający są przyjmowani w skład Towarzystwa uchwałą Prezydium Zarządu, na podstawie pisemnej lub elektronicznej deklaracji złożonej przez kandydata.
- Członkowie wspierający posiadają wszelkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz obowiązku, o którym mowa w § 15 ust. 3.
- Organ statutowy Towarzystwa może zaprosić na posiedzenie członka wspierającego w celu wyrażenia opinii na temat będący przedmiotem posiedzenia.
- Członek wspierający traci swój status i wszystkie prawa członkowskie w przypadku:
- śmierci lub odpowiednio otwarcia likwidacji lub ogłoszenia upadłości członka wspierającego Towarzystwo;
- skreślenia z listy członków Towarzystwa uchwałą Prezydium Zarządu wydaną wskutek jego pisemnej prośby o skreślenie członków Towarzystwa;
- skreślenia z listy członków Towarzystwa uchwałą Prezydium Zarządu w przypadkach, o których mowa w § 17 ust. 3 stosowanych odpowiednio;
- wstrzymania zadeklarowanej pomocy dla Towarzystwa.
§20
- Członkiem korespondentem może zostać osoba zajmująca się orzecznictwem lekarskim nie będąca obywatelem Rzeczpospolitej Polskiej.
- Członkostwo korespondencyjne nadaje Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Prezydium Zarządu.
- Członkostwa korespondencyjnego pozbawia Walne Zgromadzenie Towarzystwa na wniosek Prezydium Zarządu.
- Członkom korespondentom przysługują wszelkie prawa i obowiązki członka zwyczajnego za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz obowiązku, o którym mowa w § 15 ust. 3.
- Członkostwo korespondencyjne ustaje w przypadkach, o których mowa w § 17; § 17 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
Rozdział IV – Władze Towarzystwa
§21
- Władzami naczelnymi Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie;
- Zarząd;
- Komisja Rewizyjna.
- Kadencja członków Zarządu oraz członków Komisji Rewizyjnej trwa pięć lat.
- [[2]]Członkowie wybrani do władz Towarzystwa mogą te same funkcje pełnić nieprzerwanie nie dłużej niż przez 3 kadencje. Na równi z kadencją traktowany jest również okres pełnienia funkcji przez okres krótszy niż 5 lat w wyniku kooptacji o której mowa w § 22 niniejszego Statutu.
- Pełnienie wszelkich funkcji we władzach towarzystwa jest społeczne.
§22
W przypadku odwołania, rezygnacji lub śmierci członka władz Towarzystwa w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji, jednakie liczba dokooptowanych nie może przekraczać 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru, a w każdym przypadku nie może przekroczyć liczby członków władz Towarzystwa ustalonej zgodnie z treścią § 24 ust.4 niniejszego Statutu.
§23
Walne Zgromadzenie Towarzystwa:
- Najwyższą władza Towarzystwa jest Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
- Walne Zgromadzenie Towarzystwa zwołuje Zarząd.
- Walne Zgromadzenie Towarzystwa może być zwyczajne albo nadzwyczajne.
- Walne Zgromadzenie Towarzystwa obraduje według uchwalonego przez siebie porządku obrad.
- Posiedzenia Walnego Zgromadzenia Towarzystwa otwiera Prezes Towarzystwa, a w razie jego nieobecności osoba przez niego wskazana.
- Obradami Walnego Zgromadzenia Towarzystwa kieruje Prezydium w składzie Przewodniczący, Zastępca Przewodniczącego i Sekretarz.
- Prezydium Walnego Zgromadzenia Towarzystwa wybierane jest każdorazowo zwykłą większością głosów obecnych na Zgromadzeniu członków Towarzystwa uprawnionych do głosowania, spośród członków Towarzystwa nie wchodzących w skład Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Wybory Prezydium Walnego Zgromadzenia Towarzystwa zarządza osoba otwierająca posiedzenie.
- [[3]]Zwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa jest zwoływane, co najmniej jeden raz w ciągu kadencji.
§24
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia Towarzystwa należy:
- Uchwalanie głównych kierunków działalności merytorycznej i finansowej Towarzystwa.
- Rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej Towarzystwa.
- Udzielanie absolutorium ustępującym członkom Zarządu na wniosek Komisji Rewizyjnej.
- Ustalanie liczby członków wybieranych do Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Wybór Prezesa Towarzystwa, członków Zarządu i członków Komisji Rewizyjnej.
- Zatwierdzanie regulaminów Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
- Nadawanie i pozbawianie członkostwa honorowego lub korespondencyjnego na wniosek Prezydium Zarządu.
- Uchwalanie wysokości wpisowego i składek członkowskich.
- Podejmowanie uchwał dotyczących zmian Statutu.
- Rozpatrywanie wniosków i propozycji wniesionych przez uczestników Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał w przedmiocie rozwiązania Towarzystwa i przeznaczenia jego majątku.
- Rozpatrywanie odwołań od decyzji Prezydium Zarządu w sprawie wykluczenia członka Towarzystwa.
- Podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Towarzystwa.
§25
- Walne Zgromadzenie Towarzystwa jest władne podejmować uchwały przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Towarzystwa (quorum). W razie braku quorum Walne Zgromadzenie Towarzystwa odbywa się w drugim terminie – po upływie pół godziny od pierwszego terminu i jest ważne bez względu na liczbę uczestniczących w nim członków Towarzystwa.
- Uchwały Walnego Zgromadzenia Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem uchwał w przedmiocie zmiany niniejszego Statutu i rozwiązania Towarzystwa, które wymagają większości określonej odpowiednio w § 45 oraz § 46 Statutu.
- Przebieg Walnego Zgromadzenia Towarzystwa jest protokołowany. Protokół podpisuje Przewodniczący i Sekretarz Walnego Zgromadzenia Towarzystwa. Protokół z Walnego Zgromadzenia powinien być dostarczony Zarządowi w terminie 30 dni od daty jego odbycia.
§26
- W Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa z głosem stanowiącym biorą udział członkowie zwyczajni, o ile spełniony jest warunek określony w § 14 ust. 1 oraz członkowie honorowi, jeśli uprzednio byli członkami zwyczajnymi Towarzystwa.
- Z głosem doradczym mogą brać udział w Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa:
- członkowie honorowi, którzy wcześniej nie byli członkami zwyczajnymi;
- członkowie wspierający;
- członkowie korespondenci;
- zaproszeni goście.
§27
O terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Towarzystwa Zarząd zawiadamia członków, na co najmniej 14 dni przed datą odbycia Walnego Zgromadzenia Towarzystwa na stronie internetowej Towarzystwa oraz pocztą elektroniczną na wskazany w deklaracji przez członka Towarzystwu adres poczty elektronicznej, albo na adres pocztowy, o ile w deklaracji członkowskiej nie został wskazany adres poczty elektronicznej.
§28
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa:
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa noże być zwołane z inicjatywy własnej Zarządu, lub na wniosek Komisji Rewizyjnej, lub członków Towarzystwa reprezentujących co najmniej 1/4 ogólnej ich liczby.
- Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa jest zwoływane przez Zarząd w terminie do 30 dni od daty zgłoszenia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§29
Prezes Towarzystwa:
- Prezes Towarzystwa jest wybierany w odrębnym głosowaniu przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
- Do kompetencji Prezesa Towarzystwa należy:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz;
- otwieranie Walnego Zgromadzenia Towarzystwa i innych posiedzeń;
- przewodniczenie posiedzeniom Zarządu i Prezydium Zarządu.
- W przypadku odwołania, rezygnacji, śmierci lub trwałej niemożności pełnienia funkcji przez Prezesa Towarzystwa w trakcie trwania kadencji, pozostałym członkom Zarządu przysługuje prawo powierzenia pełnienia funkcji Prezesa Towarzystwa jednej z osób wchodzącej w skład Zarządu Towarzystwa, na okres do najbliższego Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
§30
Zarząd Towarzystwa:
- Zarząd kieruje całokształtem działalności Towarzystwa, reprezentuje je na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność przed Walnym Zgromadzeniem Towarzystwa.
- Zarząd składa się co najmniej z 5 osób.
- W skład Zarządu wchodzą Prezes Towarzystwa i członkowie wybrani przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
- Zarząd na swoim pierwszym zebraniu w dniu Walnego Zgromadzenia Towarzystwa wybiera spośród siebie Zastępcę Prezesa, Sekretarza, Skarbnika, Redaktora wydawnictw Towarzystwa i ewentualnie inne osoby funkcyjne. Wynik wyboru podaje do wiadomości Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
§31
Do kompetencji Zarządu należy:
- Reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz i działanie w jego imieniu.
- Kierowanie działalnością Towarzystwa zgodnie z postanowieniami Statutu oraz uchwałami i wytycznymi Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- Uchwalanie okresowych planów działalności merytorycznej, preliminarza i budżetu oraz zatwierdzanie bilansu.
- Powoływanie sekcji tematycznych, komitetów naukowych, komisji, grup roboczych i delegatur oraz nadzorowanie i koordynowanie ich działalności.
- Uchwalanie regulaminów działalności Zarządu i jego Prezydium, sekcji tematycznych, komitetów naukowych, komisji, grup roboczych i delegatur oraz innych regulaminów wewnętrznych.
- Podejmowanie uchwał o przystąpieniu Towarzystwa do organizacji lub stowarzyszeń krajowych lub zagranicznych.
- Zarządzanie majątkiem i funduszami Towarzystwa.
- Zwoływanie Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- Składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa.
- Nadawanie odznak honorowych i dyplomów oraz występowanie o przyznanie odznaczeń państwowych.
- Zapraszanie na swoje posiedzenie członka Towarzystwa lub osoby trzeciej spoza Towarzystwa w cela wyrażenia opinii na temat będący przedmiotem posiedzenia.
§32
- [[4]]Do reprezentowania Towarzystwa, składania w jego imieniu oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań wymagane jest współdziałanie Prezesa Zarządu łącznie z jednym Członkiem Zarządu albo trzech Członków Zarządu.
- W przypadku czynności, przedmiotem której jest rozporządzenie mieniem Towarzystwa lub zaciągnięcie w imieniu Towarzystwa zobowiązania o wartości przekraczającej kwotę 50.000 złotych, wymagane jest uprzednie podjęcie uchwały Zarządu.
§33
- Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Zarządu, w tym Prezesa lub Wiceprezesa. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż 3 razy w roku.
- W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć z głosem doradczym przewodniczący oraz członkowie Komisji Rewizyjnej, a na zaproszenie Prezesa Zarządu także przewodniczący sekcji tematycznych, komitetów naukowych, komisji i delegatur, a takie grup roboczych w przypadku rozpatrywania spraw związanych tematycznie z profilem działalności grupy.
§34
Prezydium Zarządu Towarzystwa:
- Prezydium Zarządu stanowią Prezes Towarzystwa, Zastępca Prezesa Towarzystwa, Sekretarz, Skarbnik oraz Redaktor Wydawnictw Towarzystwa.
- Zarząd może podjąć uchwalę o niepowoływaniu Prezydium. W tym przypadku kompetencje Prezydium wymienione w Statucie wykonuje Zarząd.
§35
- Prezydium Zarządu kieruje działalnością Towarzystwa w okresie pomiędzy posiedzeniami Zarządu, na podstawie regulaminu Prezydium Zarządu uchwalonego przez Zarząd.
- Uchwały Prezydium Zarządu zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej polowy członków Prezydium, w tym Prezesa lub Wiceprezesa. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia. Uchwały Prezydium podlegają zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
- Posiedzenia Prezydium zwoływane są w miarę potrzeby przez Prezesa Zarządu Towarzystwa lub osobę przez niego wskazaną.
§36
- Osobom szczególnie zasłużonym dla Towarzystwa lub rozwoju orzecznictwa lekarskiego mogą być nadane Odznaczenia Honorowe Towarzystwa.
- Odznaczenie Honorowe Towarzystwa nadaje Zarząd.
§37
Komisja Rewizyjna:
- Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę nad działalnością Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna składa się z co najmniej trzech członków wybranych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna, na swoim pierwszym zebraniu w dniu Walnego Zgromadzenia Towarzystwa wybiera spośród swych członków w głosowaniu tajnym przewodniczącego, jego zastępcę i sekretarza. Wynik wyboru podaje do wiadomości Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- Uchwały Komisji Rewizyjnej podejmowane są zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków, w tym przewodniczącego Komisji lub jego zastępcy.
§38
- Komisja Rewizyjna jest powołana do przeprowadzania, co najmniej raz w roku kontroli całokształtu działalności Towarzystwa, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej pod względem celowości, rzetelności i gospodarności oraz jej zgodności ze statutem i uchwałami Walnego Zgromadzenia Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu z wnioskami z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień, a ponadto ma obowiązek składania sprawozdania na Walnym Zgromadzeniu Towarzystwa wraz z oceną działalności i wnioskami dotyczącymi udzielenia absolutorium ustępującemu Zarządowi.
- Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zgromadzenia Towarzystwa lub posiedzenia Zarządu w razie stwierdzenia nie wywiązywania się Zarządu z jego statutowych obowiązków.
§39
- Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który zatwierdzany jest przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
Rozdział V – Sekcje, komitety naukowe, komisje, grupy robocze i delegatury
§40
- [[5]]Sekcje skupiają członków Towarzystwa, zainteresowanych poszczególnymi problemami związanymi z orzecznictwem lekarskim. Sekcje mogą powstawać z inicjatywy członków Towarzystwa.
- Komitety naukowe powoływane są przez Zarząd spośród członków Towarzystwa i autorytetów z poszczególnych dziedzin nauki celem opracowywania i recenzowania działalności naukowej Towarzystwa.
- Komisje powoływane są przez Zarząd i skupiają członków Towarzystwa celem opracowania zagadnień, dla których zostały powołane.
- [[6]]Grupy robocze powoływane są przez Zarząd dla rozwiązywania doraźnych problemów, mogą też powstawać z inicjatywy członków Towarzystwa jako forma przejściowa do powołania sekcji.
- Delegatury skupiają członków Towarzystwa działających na określonym terytorium ustalonym przez Zarząd.
- Sekcje, komitety naukowe, komisje, grupy robocze i delegatury działają na podstawie regulaminów uchwalonych przez Zarząd.
Rozdział VI – Majątek i fundusze Towarzystwa
§41
- Majątek Towarzystwa stanowią: ruchomości, nieruchomości, a także dochody uzyskiwane ze źródeł wskazanych w § 42.
- Towarzystwo na zasadzie akcesoryjności może prowadzić działalność gospodarczą zgodnie z zasadami określonymi we właściwych przepisach prawa. Decyzję w przedmiocie rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej przez Towarzystwo podejmuje Zarząd Towarzystwa w formie uchwały. Rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej wymaga uprzedniego wpisania Towarzystwa do Rejestru Przedsiębiorców.
- Dochody z działalności gospodarczej Towarzystwa, z zastrzeżeniem warunku, iż będzie ona prowadzona, służą realizacji celów statutowych Towarzystwa i nie mogą być przeznaczane do podziału pomiędzy jego członków.
§42
Fundusz Towarzystwa tworzy się:
- z wpisowego i składek członkowskich;
- z dochodów z ruchomości i nieruchomości znajdujących się we władaniu Towarzystwa;
- z darowizn, zapisów, spadków, subwencji i dotacji;
- z dochodów z działalności gospodarczej Towarzystwa, z zastrzeżeniem warunku, iż będzie ona prowadzona;
- ze środków pozyskanych z funduszy publicznych;
- z dochodów z majątku Towarzystwa;
- z ofiarności publicznej.
§43
- Składki członkowskie za dany rok kalendarzowy powinny być ostatecznie uregulowane do końca pierwszego kwartału.
- Nowo przyjęci członkowie wpłacają składki według zasad określonych przez Walne Zgromadzenie Towarzystwa, które przekazane są w powiadomieniu o przyjęciu w skład członków Towarzystwa. O zmianie wysokości składki członkowie Towarzystwa informowani są pisemnie.
- Wysokość składki określa Walne Zgromadzenie Towarzystwa. W uzasadnionych przypadkach Prezydium Zarządu Towarzystwa może w okresie pomiędzy Walnymi Zgromadzeniami podjąć uchwałę o obniżeniu wysokości składki.
§44
Towarzystwo prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
Rozdział VII – Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
§45
Uchwalenie statutu lub uchwałę w sprawie jego zmiany podejmuje Walne Zgromadzenie Towarzystwa kwalifikowaną większością 2/3 głosów delegatów przy obecności: co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania – w pierwszym terminie, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych.
§46
- Uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa podejmuje zwyczajne lub nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Towarzystwa kwalifikowaną większością 2/3 głosów delegatów przy obecności: co najmniej 1/2 ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania – w pierwszym terminie, a w drugim terminie – bez względu na liczbę obecnych.
- Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Towarzystwa Walne Zgromadzenie Towarzystwa określa sposób przeprowadzenia likwidacji oraz przeznaczenia jego majątku.
- W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Towarzystwa, nie uregulowanych w Statucie, mają zastosowanie odpowiednie przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
[1] § 9 w brzmieniu przyjętym na Walnym Zgromadzeniu 10 grudnia 2018 r.
[2] § 21 ust. 3 w brzmieniu przyjętym na Walnym Zgromadzeniu 10 grudnia 2018 r.
[3] § 23 ust. 8 w brzmieniu przyjętym na Walnym Zgromadzeniu 10 grudnia 2018 r.
[4] § 32 ust. 1 w brzmieniu przyjętym na Walnym Zgromadzeniu 10 grudnia 2018 r.
[5] § 40 ust. 1 w brzmieniu przyjętym na Walnym Zgromadzeniu 10 grudnia 2018 r.
[6] § 40 ust. 4 w brzmieniu przyjętym na Walnym Zgromadzeniu 10 grudnia 2018 r.